Inulina – dla dobra twoich jelit

Jeszcze do niedawna mało kto słyszał o inulinie. Obecnie jednak ten naturalny prebiotyk zyskuje coraz większą popularność, wynika to z jego wielokierunkowego działania prozdrowotnego.

Czym jest inulina?

Inulina to rodzaj rozpuszczalnego błonnika powszechnie występujący w licznych owocach i warzywach, m.in. cykorii, cebuli, karczochach i bananach, a także w niektórych zbożach. Jest naturalnym prebiotykiem, co oznacza że wspiera rozrost korzystnej flory bakteryjnej w jelitach.

Prebiotyczne działanie inuliny.

Inulina nie podlega działaniu enzymów trawiennych w związku z czym przechodzi do jelita grubego w stanie praktycznie nienaruszonym i może stać się pożywką dla ”dobrych” bakterii zasiedlających tą część ludzkiego organizmu, umożliwiając w ten sposób ich szybsze namnażanie i wzrost. Obecność ”dobrych” bakterii jelitowych zmniejsza ryzyko nowotworu a także hamuje zachodzące w jelitach procesy gnilne. Ich obecność to także gwarancja wyższej odporności, co wynika z faktu, że w jelitach znajduje się większość tkanki odpowiedzialnej za produkcję limfocytów. Prawidłowa ilość baterii jelitowych jest konieczna aby produkcja ta zachodziła w sposób właściwy. Inulina wiąże wodę, co zwiększa objętość stolca, ma również działanie poślizgowe dzięki czemu może on się łatwiej przemieszczać wzdłuż jelita.

Pozytywny wpływ inuliny na zdrowie.

Poza wspomnianym wcześniej korzystnym wpływie na mikroflorę jelit, a w związku z tym także na odporność organizmu inulina wykazuje szereg innych własności prozdrowotnych, m.in.

  • redukuje poziom cholesterolu LDL i trójglicerydów – wynika to z faktu, że wiąże ona kwasy żółciowe już w jelicie cienkim zwiększając tym samym ich wydalanie z organizmu, dodatkowo badania wskazują że inulina zmniejsza stężenie VLDL – lipoprotein o bardzo małej gęstości, które są niekorzystne dla układu krwionośnego,
  • wspomaga jelita, reguluje ich pracę poprzez podniesienie ilości maślanu w jelicie cienkim, co z kolei znacząco poprawia transport substancji odżywczych a także chroni przed stanami zapalnymi błonę śluzową jelita,  
  • poprawia wchłanianie substancji odżywczych z pożywienia (m.in. cynku, żelaza, miedzi czy fosforu) – jest to możliwe dzięki temu że inulina stymuluje rozrost błony śluzowej jelita, dodatkowo obniża także pH w jelicie cienkim, obie te rzeczy poprawiają wchłanianie substancji odżywczych,
  • wspomaga redukcję masy ciała – badania wykazują, że hamuje ona łaknienia a jednocześnie zwiększa odczuwanie sytości, pozwala to na redukcję ilości przyjmowanych pokarmów, sama w sobie inulina jest niskokaloryczna, można ją więc uznać za przyjazną osobie na diecie.